| ||||||||||
פעמים 130 |
||||||||||
כרמיאל כהן / מדוע יצר הרלב"ג דרך חדשה לקשור תורה שבעל-פה לתורה שבכתב? לקריאת המאמר לחץ כאן גלעד ששון / גישות אפולוגטיות לסיפור המקראי המורחב על דוד ואביגיל בתשובות ר' דוד בן שלמה אבן זמרא (הרדב"ז) ור' לוי בן חביב (הרלב"ח) משה רחימי / השתקפות האקטואליה בתקופת הרנסנס באיטליה בפירוש ר' עובדיה ספורנו לתורה רות ביתן-כהן / רֵעִים אהובים: קשרי ידידות בין פייטנים באלג'יריה וביטוים בשירה – ר' עמרם עמאר ור' נתן ג'ייאן יוסף טובי / פתיחות הספרות הערבית-היהודית החדשה בתוניסיה כלפי הספרות הערבית-המוסלמית שפרה שנול / תרגומי המקרא ליוונית-יהודית דמויות תעודה משה אורפלי / איגרת ר' רפאל יעקב מטאלון, שד"ר מכוללות ירושלים, אל קהילת רגוזה יעקב גלר / החכם באשי, הרב הכולל של יהודי הנסיכויות מולדובה וואלאכיה, 1719–1834 עיונים וביקורת אורית רמון / על תיעוד וזהות יוסף שטרית / מסורת ארם-צובא של השרח לתורה במהדורה מפוארת שמואל מורה / ספרותם של יהודי בבל במחקריו של לב חקק הפעם בפעמים מאמרו של גלעד ששון עוסק בפער שבין הסיפור התלמודי על דוד ואביגיל לבין מקורו המקראי. בסיפור התלמודי אביגיל מפתה את דוד, והוא מבקש לשכב עמהּ, דבר שאין לו אחיזה בכתובים. שניים מחכמי המזרח, ר' דוד בן שלמה אבן זמר"א (הרדב"ז) ור' לוי בן חביב (הרלב"ח), ביקשו בתשובותיהם להתמודד עם פער זה. שני החכמים בחרו ללכת בדרך הפרשנות האפולוגטית, ובתוך כך ניסו להסביר את הקשר שבין היצירה החז"לית למקרא. מאמרו של משה רחימי בוחן את השתקפות האקטואליה בתקופת הרנסנס בפירושו של ר' עובדיה ספורנו לתורה (איטליה, 1470-1550) ואת מידת השפעתה של האקטואליה על הפירוש. בפירושו נגע ספורנו במציאות של יהודי איטליה בזמנו - הלכי הרוח בקרבם ובעיות חברתיות ורוחניות שהעסיקו אותם - וביקר אותה. מטרת חיבורו הייתה חינוכית בעיקרה, ולשם השגתה רמז למציאות ימיו המשתקפת בפסוקי התורה, וביקש להעביר באמצעותם את מסריו–תוכחותיו הסמויים. ספורנו ניסה להשיק את תוכן הפירוש וסגנונו לעולם האקטואליה והראליה של קוראיו, כדי שחיבורו יהיה קריא לקהלו ורלוונטי לעולמם. לשם כך וכדי להתקבל על לב קוראיו ולהשיג את מטרותיו החינוכיות הוא העדיף סגנון של אמירות סמויות, בהנחה שאמירות גלויות ובוטות עלולות לגרום לריחוק ולדחייה של הפירוש. רות ביתן–כהן מציגה שני פייטנים ילידי אלג'יריה, בני המאה השמונה עשרה והתשע עשרה: ר' עמרם עמאר (אלג'יר) ור' נתן ג'ייאן (תלמסאן). בין הפייטנים שררו יחסי רעות וידידות, והם החליפו ביניהם איגרות ודברי שיר. אך היו ביחסיהם עליות ומורדות. ביטוי לנתק וליחסים עכורים ששררו בין השניים בתקופה מסוימת אנו מוצאים בשני פיוטים: ‘עמית בתורה' מאת ר' עמרם עמאר ו'נוּרא בֵי עמרם' מאת ר' נתן ג'ייאן. קריאת הפיוטים לעומקם מפגישה את הקורא עם שני הרבדים השזורים בהם בווירטואוזיות: פיוטי גלות וגאולה שיש בהם הצצה לאירועים בחייהם של הפייטנים. מאמרו של יוסף טובי דן בתגובות השונות של הרוב היהודי שבצפון תוניסיה ושל המיעוט היהודי בדרום המדינה על התפתחויות מדיניות וחברתיות שחלו בה מאמצע המאה התשע עשרה ואילך. השאיפה לידע ולספרות חילונית בקהילות הצפון הביאה להתרבות עצומה של הפרסומים הנדפסים בערבית–יהודית, שהייתה השפה השגורה ביותר בפי יהודי תוניסיה. התפתחות זו נעצרה כמעט לחלוטין בצפון תוניסיה עם השתלטות הצרפתית בחברה היהודית, מאחר שלאמִתו של דבר רוב יהודי תוניסיה לא ראו עצמם חלק מן האוכלוסייה המוסלמית דוברת הערבית. בתרגומי המקרא ליוונית–יהודית קיימת מזיגה נדירה של הדים מתרגום השבעים - יצירה ספרותית של היהדות ההלניסטית מהמאות הראשונות לסה"נ - ושל עקבות של תרגומים ארמיים ושל פרשנות חז"ל. יחד אתם מתמזגות למקשה אחת עדויות על פרשנות יהודית מימי הביניים: טוביה בן אליעזר, רש"י, רד"ק, אבן עזרא ועוד. מחקרה של שפרה שנול סוקר את תולדות מחקרם של התרגומים היווניים–היהודיים, מציג לראשונה אפיונים לשוניים שלהם, בוחן את מקורותיהם ומעלה שאלות מפתח להמשך מחקרם. במדור ‘דמויות' מציג אלכסנדר ניקוליץ' את דמותו של סבו קאלמי ברוך. במדור ‘תעודה' ד"ר ירון בן–נאה מפרסם שטר הסכמות של קהילת לריסה משנת תר"א (1841), פרופ' משה אורפלי מביא איגרת של ר' רפאל יעקב מטאלון מירושלים אל קהילת רגוזה, וד"ר יעקב גלר מציג תעודה בעניין החכם באשי, הרב הכולל של יהודי נסיכויות מולדובה וואלאכיה. עוד בחוברת ביקורת של פרופ' דניאל י' לסקר מאוניברסיטת בן–גוריון בנגב על ספרים חדשים בחקר הקראות, ביקורת של ד"ר אורית רמון על ספרה של דפנה יזרעאל על הקהילה היהודית בגאורגיה, ביקורת של פרופ' יוסף שטרית על ספרו של יצחק אבישור על השרח החלבי לתורה וביקורת של פרופ' שמואל מורה מהאוניברסיטה העברית בירושלים על מחקריו של לב חקק על ספרות יהודי בבל. |
||||||||||
|
אבן גבירול 14, רחביה, ירושלים
טלפון: 02-5398888
הרשמה לדיוור השבועי
דרכי הגעה I מפת האזור
טלפונים ודוא"ל I צור קשר