| ||||||||||
גליון פעמים 127-125 |
||||||||||
בפתחי הדברים: העורכים / הפעם בפעמים הפעם בפעמים הפעם בפעמים
בתמוז תשס"ז (יוני 2007) קיים מכון בן-צבי כנס שכותרתו 'יהודים, ערבים והמקף שביניהם: הפולמוס על הזהות המזרחית'. בכנס ביקשנו להפגיש גישות מגוונות ולעתים סותרות לשאלת הזהות המזרחית ומשמעותה – גישות שונות הן ביסודותיהן התאורטיים והאידאולוגיים הן בתכנים הנחקרים. לרוב עמדות קוטביות אלה אינן נפגשות ואין ביניהן דיאלוג, ושאפנו לשנות מצב זה ולהביא את הנושא הטעון לשיח אקדמי פתוח וביקורתי. בקובץ זה, שהוא חוברת משולשת מיוחדת של 'פעמים', מופיעים מאמרים המבוססים על הדברים בכנס ומאמרים נוספים. את הכנס פתח פרופ' שאול שקד, ונעל אותו המנוח פרופ' שמואל נח אייזנשטדט, שנכח בכל המושבים. דבריהם מובאים בפתח החוברת. במאמר הראשון בקובץ מבקש ירון צור להבדיל בין המציאות ההיסטורית שהמונח יהודים-ערבים מכוון אליה, לבין ההיסטוריה של התפתחות המושגים שביקשו להגדיר את היהודים יוצאי ארצות ערב כמכלול אחד. על סף העידן המודרני היו הקהילות היהודיות בארצות ערב שותפות לתרבויות הערביות בדיאלקטים האזוריים השונים – אך לא לתרבות הערבית הגבוהה, הספרותית, העל-אזורית. כמו כן לא התפתח מרחב תרבותי על-קהילתי ועל-אזורי של היהודים דוברי הדיאלקטים הערביים השונים. ברוב הקהילות לא השתנה מצב זה בתקופה המודרנית, משום שהן נכבשו על ידי אפשרויות של זהות ותרבות גבוהה שלא העמידו את הערבית במרכזן. על רקע זה לא נוצרה, גם לא בתקופה המודרנית, עילית יהודית על-אזורית כוללת שהגדירה את עצמה יהודית-ערבית. המאמצים להגדיר את יוצאי ארצות ערב באמצעות כינוי אחד (מזרחים, ספרדים ולאחרונה יהודים-ערבים) הם פרי המציאות הישראלית, הנטיות השונות של העיליות המעורבות בהם והנסיבות המתפתחות. מאמרם של חנן חבר ויהודה שנהב מציג את המושג יהודים-ערבים, שהיה בשימוש בעבר בקרב יהודים יוצאי ערב, אבל נעלם מן הלקסיקון הפוליטי עם הגיעם לישראל בשנות החמישים והשישים. המחברים עוקבים אחרי היעלמות המושג ואחרי התעוררותו מחדש בשיח בשנות התשעים, כשהוא נישא בעיקר על ידי דור שני של אינטלקטואלים מזרחים. חבר ושנהב מבחינים בין שתי פרשנויות שונות של המושג: סטרוקטורליסטית ופוסט-סטרוקטורליסטית. לפי הפרשנות הסטרוקטורליסטית, הצימוד יהודים-ערבים מבוסס על הבחנה בינארית הממקמת יהודים וערבים במיקומים אנטגוניסטיים, המוציאים זה את זה. הפרשנות הפוסט-סטרוקטורליסטית דוחה את הבינאריות הזאת ומציעה אפיסטמולוגיה היברידית אשר מאפשרת תנועה דינמית בין יהודיות לערביות. המחברים מנסחים את ההבדל בין שתי הפרשנויות, מציגים אותן ככלים יוריסטיים להבנת המבנה התרבותי והפוליטי של השיח, ומבררים את הרלוונטיות שלהן למחשבה הפוליטית במזרח התיכון כיום. מאמרו של יצחק בצלאל עוסק בלבנטינים הראשונים ביישוב היהודי בתקופה העות'מאנית. בעשורים האחרונים של המאה התשע עשרה התפתחו ביישוב היהודי בארץ מספר תהליכים ששינו בהדרגה את פני החברה בו. היישוב הספרדי והיישוב האשכנזי, שכל אחד מהם היה מסוגר קודם לכן בתוך עצמו, התגַוונו: הספרדים התפצלו לעדות משנה, האשכנזים – לכוללים; ביפו ובחיפה התפתחו בין שתי העדות יחסים קרובים יותר מאשר במקומות אחרים; היישוב הציוני החדש הוסיף לגיוון היישובי; וגם החינוך הבתר-דתי שהחל להתפתח נגס במונוליתיות של הזהות העדתית. כתוצאה מכל אלה רבו הקשרים בין יחידים מעדות שונות, ורבתה הפעילות הציבורית שלא הייתה חד-עדתית. בתקופה זו החלו כמה משכילים, עסקנים ויזמים כלכליים לפעול במרחב ציבורי רב עדתי ורב יישובי, וביניהם נסים בכר, אליעזר בן-יהודה, חיים אמזלג, דוד ילין, היזמים ממשפחות מויאל ושלוש ביפו, בני משפחות עבו בצפת וואלירו וקוקיא בירושלים ועוד. רוב האישים האלה (אך לא כולם) היו דתיים, ורבנים נחשבים כמו יעקב מאיר ובן-ציון עוזיאל היו פעילים גם הם במרחב הציבורי שמחוץ לתחום הדת. משמעם של תהליכים אלה הוא התהוות רקע חברתי ותרבותי לזהות יהודית שאינה בהכרח חד-משמעית. ראובן שניר בוחן במאמרו את סוגיית הזהות הערבית-יהודית בסיוע שני דגמים תאורטיים. האחד מניח קיום תוכן אוטונומי מהותני לכל זהות, ואחר רואה בזהות תגובה על גירוי חיצוני. המאמר, המבוסס על ההנחה שמלאכת כתיבת ההיסטוריה נגועה מעצם מהותה ביחסיות ובסובייקטיוויות, מנתח את תהליך התפוררות הזהות היהודית-ערבית במחצית השנייה של המאה העשרים. התפוררות הזהות הזאת נבעה הן מההתרחשויות הפוליטיות במזרח התיכון והן מן התמורות שחלו בתפיסת הזהות בעקבות תהליכי הגלובליזציה, שהרחיקו את בני האדם מן הזהויות המסורתיות ומאלו המיוצרות על ידי המנגנון המדינתי. המחבר גורס שכל זהות שאיננה ייחודית לסובייקט ולו בלבד, כפופה למערכת אילוצים ותכתיבים אתניים, חברתיים, דתיים, פוליטיים ותרבותיים. כתחליף למושג הזהות הוא מציע את רעיון הייחודיות, שהיא משותפת ואוניוורסלית רק במובן שכל אדם ניחן בה, אך היא מובחנת ונבדלת אצל כל סובייקט וסובייקט, ורק לו יש גישה אליה. כל מגמה המצדיקה הכפפת בני אדם ל'זהות' משותפת כלשהי עומדת אפוא בסתירה לייחודיותו של הסובייקט באשר הוא. יוסף טובי מציע כי המתח בין יהודים לבין ערבים במדינת ישראל גואה בשנים האחרונות בעיקר בשל פעילותן של תנועות אסלאמיות פונדמנטליסטיות, שמקורן אינו בישראל אלא במאבק הכוחני על השלטון בארצות האסלאם. אך המתח בין יהודים לערבים נובע כמובן גם מסיבות כלכליות, תרבותיות ובעיקר פוליטיות. הפתרון לבעיות הכלכליות והפוליטיות נתון בידי גורמים מדיניים בארץ ומחוצה לה. מכל מקום דומה שניתן להקהות במידה מסוימת את המתח הדתי, הכלכלי, החברתי והפוליטי באמצעות הגורם התרבותי. התרבות הישראלית החדשה – שהתרחקה מאוד מן התרבות היהודית המסורתית – אינה יכולה לשמש מצע משותף לחיים עם הערבים במדינת ישראל, מאחר שהיא רחוקה מאוד גם מן התרבות הערבית, שלא חלו בה שינויים מהפכניים מקבילים. לעומת זאת המורשת של יהודי ספרד והמזרח מימי הביניים, שהצטיינה בפתיחוּת רבה כלפי התרבות הערבית-המוסלמית, יכולה למלא תפקיד זה. כיצד הגיבו יהודי המזרח על תודעת העליונות האירופית, המונחת ביסוד השקפת העולם של יהודי אירופה ביחס לאחיהם שבמזרח? האם הסכימו יהודי המזרח כי הם נחותים מבחינה תרבותית? האם הייתה מצדם תגובת נגד כלשהי, שהביעה ביטחון עצמי מזרחי וביקורת כלפי יהודי אירופה? צבי זוהר מציג תגובת נגד כזאת, המופיעה ביצירה 'שארית הנחלה', פרי עטו של הרב ישראל משה חזן (1808–1863). בחיבור זה מתגלה הרב חזן כסנגור שופע ביטחון של השפה הערבית ומורשתה בכלל ושל התרבות היהודית-המזרחית בפרט. אגב כך הוא מבקר באופן נוקב היבטים חשובים של התרבות האירופית בת זמנו בכלל ומאפיינים תרבותיים בולטים של יהודי אירופה בפרט. אחת הזהויות הממוקפות הבולטות בחברה הישראלית משנות השמונים של המאה העשרים היא החרדיות המזרחית. מונח זה, המבטא מלכתחילה חיבור בין שייכויות, נתפס במחקר היהדות המודרנית כאוקסימורני במהותו. חרדיות אינה נחשבת חלק בלתי נפרד מתולדות היהדות המזרחית. ההפך מכך. דתיותם של המזרחים נתפסת כמנוגדת למזג החרדי. נסים ליאון מבקש להתחקות אחר הבעייתיות העיונית והחברתית של החרדיות המזרחית. הוא מציג את קווי הדיון המחקרי המתמודד עם הבעייתיות העיונית של החרדיות המזרחית בניסיון לפתור בעייתיות זו ולתת לחרדיות המזרחית פשר ומקום. כמו כן הוא דן בבעייתיות החברתית ובדרך שבה המקף המחבר חרדיות ודתיות מזרחית הופך למהלך חברתי, מהלך המציב את החרדיות המזרחית בין הבנייתה כמהות דתית מובחנת ובין קיום בעל משמעות ביקורתית ומכאן גם פוליטית. מאמרו של יגאל בן-נון חושף את קיומו של זרם מתבולל בקרב האינטליגנצייה היהודית במרוקו, שביקש לבולל את היהודי כיחיד בחברה הערבית-המוסלמית אחרי שהארץ זכתה לעצמאותה. אחדים מראשי הזרם הזה הגדירו עצמם יהודים-ערבים, וחשו כי הם קודם כול מרוקנים ורק לאחר מכן יהודים. הם התנגדו לעצם קיומם של מוסדות יהודיים נפרדים, ראו במרוקו את מולדתם, וביקשו ליטול חלק פעיל בבנייתה אחרי סילוק הצרפתים. זרם זה, שזכה לפריחה מסוימת עד ראשית שנות השישים, התנתק בהדרגה מכלל הציבור היהודי, והלך ודעך עקב נסיבות חברתיות וחינוכיות במדינה הערבית-המוסלמית שהייתה נתונה ללחצים כל-ערביים וכל-אסלאמיים.
מאמרם של תמר הרמן ואפרים יער-יוכטמן בוחן את דעת הקהל בישראל באשר לזהות המערבית ולזו המזרחית. ישראל ממוקמת גאוגרפית בלב המזרח התיכון, ואולם כפי שמראים סקרי דעת הקהל המוצגים ומנותחים במאמר, רוב הציבור הישראלי היהודי וחלק ניכר מהציבור הישראלי הערבי מעדיפים שישראל תשתלב במרחב האירופי-האמריקני, כלומר במערב. העדפה זו באה לידי ביטוי בשלושת התחומים שנבדקו: הפוליטי, הכלכלי והתרבותי. משתנים סוציו-דמוגרפיים, כגון מוצא עדתי, וכן עמדות פוליטיות בנוגע לתהליך השלום, כלומר מיקום המשיבים על הרצף שמאל–ימין מבחינה מדינית-ביטחונית, נמצאו חסרי השפעה סטטיסטית מובהקת על ההעדפה הפרו-מערבית הסוחפת הזאת, והיא נותרה יציבה ואף גברה במידה ידועה בעשור האחרון. אמירה הס נולדה בבגדאד בשנת 1943, עלתה בשנת 1951 מעיראק למעברת יוקנעם, וכיום היא חיה בירושלים. אחת החוויות המעצבות של שירתה היא ההגירה, אותו רגע שעליו העידה: 'גֻּנַּבְתִּי אָז תִּינֹקֶת רַכַּת עַבָּיָה / אֶל תּוֹךְ מַלְתְּעוֹת אֵיזֶה זְמַן'. הס החלה לפרסם שירה כשהייתה בת ארבעים ואחת, ועד כה ראו אור שישה ספרים שלה, אך שירתה כמעט לא נחקרה. אלמוג בהר פותח את עיונו בשירתה בקריאה צמודה בשיר הראשון בספר שיריה הראשון, 'אֲנִי אֲמִירָה / בַּת סָלִימָה', השיר המכונן את עמדתה השירית ואת שפתה השירית, ובבחינה ראשונית של יחסה לפיצול מזרח–מערב וכן להוריה. הוא דן בקולות הנשיים ובקולות המזרחיים כפי שהם מעוצבים בשירתה של הס, במקומה של שנאה עצמית בשירתה, בשימוש שהיא עושה בסטראוטיפים, בדרך שבה היא מבנה את המיניות הנשית המזרחית ועוד. המחבר בוחן אף את התקבלות שירתה של הס ואת הסיבות לשוליותה היחסית עד כה. הביטויים הברורים ביותר להוויה היהודית-הערבית בישראל, שעברה תהליך מחיקה ממושך, ניכרים בשפה ובמוזיקה. אפילו כאשר קיימת רתיעה ברורה מכל זיהוי תוכני מהותני של מרכיבי המזרחיות, ניתן להבחין ברצון לשמר את אותם סממני זהות. הפתיחות התרבותית של המזרחים ושייכותם לתרבות הישראלית אינן אמורות להעלים את המקום האחר, אשר חוזר בתור זיכרון של תרבות ערבית שאליה השתייכו באופן פעיל בעבר. כנגד זאת יש ניסיון להציב מחדש את אזורי החפיפה הרבים בין יהודים לערבים בתחומי השפה והמוזיקה, ולהגדיר את סדר היום הנפשי-התרבותי של המזרחים באמצעות מרחב ביניים מאתגר זה. כדי לחבב את היצירה המוסרנית על ציבור הקוראים והמאזינים הלא-משכיל, שילבו רבים מרבני האימפריה העות'מאנית בחיבורים שכתבו בג'ודזמו דמויות מוכרות מן המקורות ומסיפורי עם ושמו בפי דמויות אלה דיאלוגים בשפת הדיבור היום-יומי. תופעה זו בולטת במיוחד בפירושיו של רבי יצחק מגריסו מקושטא (אסתאנבול) לספר ויקרא (1753) ולספר במדבר (1764), הנכללים ב'מעם לועז', סדרת פירושים לתנ"ך שיזם רבי יעקב כולי מקושטא בשנת 1730. דוד מ' בוניס ומתת אדר-בוניס מנתחים במאמרם את לשונם של שישה דיאלוגים מתוך שני ספריו של מגריסו ומציגים את תכונותיה, ובהן דיבור ישיר, פירוט רב, עמימות, דרמטיות, דגש על רגשות, כוונות, משא ומתן מילולי ואמצעים נוספים המחיים את הדמויות המדברות ומעניקים לדיבורן טון, מבנים תחביריים ואוצר מילים המאפיינים דיבור יום-יומי. המאמר כולל גם דיון בשינויים שנעשו בלשון בהוצאות מאוחרות של חיבוריו של מגריסו בערים שונות באימפריה העות'מאנית ובליוורנו כדי להתאימה לציבור הקוראים או המאזינים המקומי ולשמר את אופייה הדיבורי. ששת הדיאלוגים מתוך ספריו של מגריסו ווריאציות של דיאלוגים אלה, שחיברו אחרים, והמבליטות את תכונותיה המיוחדות של לשון הדיאלוגים של מגריסו, מובאים בשלמותם בנספח. רבים מהאיורים בחוברת זו לקוחים מפרויקטים של אמנים צעירים המתמודדים עם שאלת הזהות המזרחית. אנו מודים לאמנים על אדיבותם וכן למחלקות לתקשורת חזותית ולאמנות באקדמיה לאמנות בצלאל ולמחלקה לתקשורת חזותית בבית הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב שנקר.
|
||||||||||
|
אבן גבירול 14, רחביה, ירושלים
טלפון: 02-5398888
הרשמה לדיוור השבועי
דרכי הגעה I מפת האזור
טלפונים ודוא"ל I צור קשר