רבי משה אלשיך
לחקר שיטתו הפרשנית והשקפותיו בענייני מחשבה ומוסר
שמעון שלם


שיטת הפירוש הדרשני, זכתה להתפתחות ארוכה במדרשי חז"ל וביצירותיהם של פרשני ימי הביניים, אך סמוך לגירוש ספרד ולאחריו נתגבשו דרכים חדשות לפירוש הדרשני ונתפתחה ספרות עניפה של פירושים לספרי המקרא. שיטה זו נשתלטה על פרשנות המקרא ודחתה את הפירוש בדרך הפשט. במשך כשלוש מאות שנים שלאחר גירוש ספרד, כמעט שלא נתחברו פירושים למקרא, שניתן לראות בהם המשך התפתחותה של שיטת הפירוש בדרך הפשט, למן פירושיו של רס״ג ואחריו ראב״ע, רשב״ם, רמב״ן, רד״ק ועוד. אמנם נתחברו "פירושים" לפירוש רש״י, ראב״ע ועוד, אך חותם הפירוש הדרשני ניכר בהם ביותר.
בתקופה זו הורגשה תסיסה רבה ביהדות ונתחדשו בה זרמי מחשבה ותנועות דתיות שונות. כל תנועה שאפה לראות  במקרא את המקור להשקפותיה ועשתה זאת בעזרת דרכי הפירוש הדרשני. מראשית תקופת ההשכלה ואילך נתעורר שוב הצורך בפירוש המקרא בדרך הפשט המדעי, שדחה במידה רבה העיסוק במקרא ובדרך הפירוש הדרשני, אך עד ימינו אלה נמשכת היצירה הדרושית בין שלומי אמוני ישראל שמבקשים למצוא במקרא סמך להשקפת עולמם.
רבי משה אלשיך לא היה מיוצריה הראשונים של השיטה לאחר דור הגירוש. אך הוא הביא להתפתחות עקרונות מסוימים ונעשה נציגה המובהק של השיטה בדורו ובדורות הבאים.


שנת הוצאה: תשכ"ו 

 

מס' עמודים: רעד ע'

הדפסשלח לחבר
Bookmark and Share